Opublikowano Dodaj komentarz

Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułam się choć raz doceniona lub czy byłam pochwalona za swoją pracę?

Gallup-Q12-04

To czwarty artykuł z serii, w której przyglądamy się, czy Twoje miejsce pracy jest DOBRYM miejscem. Inspiracją do tej serii jest ankieta Gallupa Q12. Wszystkie artykuły znajdziesz na końcu tego wpisu.  

Niezależnie od Twojej obecnej sytuacji zachęcam Cię do odpowiedzi na 12 prostych pytań. Dzięki temu sprawdzisz, czy miejsce, w którym pracujesz, jest DOBRYM miejscem pracy. Lub co zrobić, by takim się stało. Zanim nastąpi kryzys i wypalenie.

Być może dzięki tym 12 pytaniom, zauważysz jakąś ważną, niezaspokojoną potrzebę i jedna rozmowa z przełożonym pomoże odzyskać Twojemu miejscu pracy miano DOBREGO, zanim zamieni się, w Twojej ocenie, w toksyczne.

O głaskaniu, chwaleniu i docenianiu

Dziś będzie o głaskaniu, docenianiu i o tym jak przekazać wartościowe podziękowanie, tak by odbiorca zrozumiał, co zrobił dobrze, jaką Twoją potrzebę zaspokoił i jak to na Ciebie wpłynęło.

Głaski w pracy – DOSTAJESZ?

Pochwała, docenienie, oklaski. To zastrzyk szczęścia. Dodają energii, siły, pewności siebie i ochoty do dalszego działania! Przynoszą wewnętrzny spokój, poczucie bezpieczeństwa a nawet ulgę.

I zaspokajają kilka naturalnych potrzeb – zrozumienia, zaufania, wsparcia. Potrzebę bycia widzianą.

Czy w tym tygodniu ktoś z Twojego “pracowego” otoczenia pochwalił Cię, docenił?

Głaski w pracy – DAJESZ?

Jeśli nie dostajesz w pracy pochwał, to może trzeba dopiero zbudować kulturę głasków? Czy w tym tygodniu Ty doceniłaś pracę koleżanki, kolegi, szefowej? Powiedziałaś im o tym?

Pytanie 4. Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułam się choć raz doceniona lub czy byłam pochwalona za swoją pracę?

Dla mnie osobiście najgorszym podziękowaniem szefa był komentarz good job, dobra robota. Nie wiedziałam, co było dobrze, za co on konkretnie dziękuje i w jaki sposób moja praca na niego wpłynęła.

Proponuję Ci schemat, w którym przekazujesz komuś wartościowe podziękowanie, pochwałę i dokładnie podajesz rozmówcy, za co go/ją doceniasz.
Ten format pochodzi z Porozumienia Bez Przemocy (ang. Nonviolent Communication, NVC) Marshalla Rosenberga.

Empatyczne podziękowanie składa się z 3 stwierdzeń.
1. Zrobiłeś/aś to a to.
2. Zaspokoiłeś/aś tę a tę z moich potrzeb.
3. Czuję to a to.

Kolejność dowolna 🙂 I prosty przykład, żeby było to zrozumiałe:

Cecylio, dziękuję Ci za zorganizowanie tego spotkania i szczegółowe przedstawienie mi nowego zespołu (1). Teraz lepiej rozumiem rolę każdego pracownika i myślę, że również moja rola została przez nich dobrze zrozumiana. Zostałam ciepło przyjęta (2). Rano się stresowałam, a teraz czuję spokój i ulgę (3).

W ten sposób pięknie docenisz drugą osobę, a co więcej, będzie ona dokładnie wiedziała, co zrobiła dobrze, jaką Twoją potrzebę zaspokoiła i jak to na Ciebie wpłynęło.
Znasz już schemat, więc kiedy kolejny raz szef powie Good job!, to możesz wykorzystać metodę NVC i dopytać go, co konkretnie zrobiłam dobrze, co dla Ciebie było najważniejsze, jak się czujesz z tym moim sukcesem?

✏️ Notuj sobie takie pochwały. Te słowa są potwierdzeniem Twojego rozwoju, postępu, sukcesu. To są również fakty, do których możesz odnieść się przy podsumowaniu rocznym, czy rozmowie o podwyżce lub na zakończenie współpracy.


Jak jest u Ciebie?
Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułaś się choć raz doceniona lub czy byłaś pochwalona za swoją pracę?


Wszystkie artykuły dotyczące pytań z ankiety Q12

  1. Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?
  2. Czy mam do dyspozycji materiały i sprzęt niezbędny do prawidłowego wykonania pracy?
  3. Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?
  4. Czy w ciągu ostatnich siedmiu dni poczułam się choć raz doceniona lub czy byłam pochwalona za swoją pracę?
  5. Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy, czy ktoś zauważa mnie jako osobę?
  6. Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie do tego, abym się dalej rozwijała?
  7. Czy w pracy liczy się moje zdanie?
  8. Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna?
  9. Czy moi współpracownicy są wewnętrznie zdeterminowani, by wykonywać swoją pracę na najwyższym poziomie?
  10. Czy mam w pracy swojego najlepszego przyjaciela/przyjaciółkę?
  11. Czy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy rozmawiałam z kimś o postępach, jakie poczyniłam?
  12. Czy miałam w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *